Verantwoording
Met het motto “meer dan leren” benadrukken we dat we naast de kernvakken
gedurende het schooljaar aandacht besteden aan activiteiten die het leren
bijzonder maken. Het zijn activiteiten die direct of indirect bijdragen aan de
cognitieve en sociaal- emotionele ontwikkeling. Ouders die kiezen voor de
Lorentzschool zijn op de hoogte van deze activiteiten. De leerkrachten weten
welke activiteiten horen bij ons motto “meer dan leren”. De kinderen kennen de
activiteiten en kunnen uitleggen wat ze inhouden. Alle activiteiten zijn
opgenomen in de jaarkalender van het team en op de website van de school.
Verschillende werkgroepen dragen de verantwoordelijkheid voor een deel van de
voorbereiding. Voor deze activiteiten geldt dat er een draaiboek beschikbaar is
dat jaarlijks wordt bijgewerkt. De werkgroep informeert het team over de
voorgang en zaken die van de teamleden in de voorbereiding verwacht worden.
Voor de evaluatie vragen de werkgroepen feedback aan de verschillende bouwen.
In sommige gevallen kan er een miniteam georganiseerd worden ter voorbereiding
van een activiteit.
Kippen, cavia's
en de moestuinen
Op de Lorentzschool (hoofdlocatie) hebben we kippen, cavia's, (moes-)tuinen
en insectenhotels. Alle leerlingen vanaf groep 3 gaan af en toe de tuin in. We
zaaien, oogsten en maken soep en andere lekkere dingen van de groenten en
kruiden. De kinderen leren dat de bloemen belangrijk zijn voor de bijen en
insecten. Kinderen in de bovenbouw zorgen voor de kippen en cavia's en mogen de
eieren rapen.
Jaaropening
De eerste schooldag wordt gestart met een thematische opening. Een
werkgroep kiest een thema en zorgt dat dit voor de start van de
zomervakantie bekend is bij alle teamleden. De start van het thema is op het
schoolplein en kan eventueel gekoppeld worden aan de presentatie van (nieuwe)
teamleden. De activiteit duurt maximaal 15 minuten. Tijdens de eerste twee
schoolweken worden in alle groepen twee lessen/activiteiten georganiseerd rond
het gekozen thema. Voor de kleutergroepen is dit het startthema van het schooljaar.
Schoolkamp/schoolreisje
Tijdens het schoolkamp leren de kinderen en de leerkracht elkaar op een
andere manier kennen en zien. Dat is heel waardevol. Daarnaast is het spannend
om één of twee nachten los van thuis op een anderen locatie te zijn. Voor de
herfstvakantie gaan de groepen 3 t/m 7 op schoolkamp. De werkgroep kiest een
locatie en zorgt voor de voorbereiding. Ruim voor de start van de kampweken is
er een werkmiddag om activiteiten voor te bereiden. Deze middag is opgenomen in
de jaarplanning. De werkgroep communiceert verder alle informatie met het team.
De kleutergroepen gaan in juni naar een attractie. Het reisje wordt door één of
twee collega’s uit de bouw voorbereid.
Sportdag
kleuters
De sportdag voor de kleuters is in september. De dag wordt door de
sportcommissie voorbereid. Namens het team is de vakleerkracht gym betrokken
bij de voorbereiding.
Open
daltondagen
Om ouders te laten ervaren hoe kinderen op de Lorentzschool werken en
leren, organiseren we drie open daltondagen per jaar. De daltoncoördinator
maakt aan het begin van het schooljaar een planning en zorgt dat de
inschrijfformulieren naar de groepen gaan. De leerkrachten informeren de ouders
tijdens de informatieavond over het nut/belang van de open
daltondagen.
Pietjes uit de
groepen 8
Jaarlijks spelen de kinderen uit de groepen 8 op beide locaties als Piet.
Ze doen dat tijdens de inloop. Het is voor de Pieten een waardevolle en
leerzame ervaring. Voor de kinderen van de jongste groepen is het een prettige
en veilige manier om in aanraking te komen met Pietjes.
Kerstdiner
Op donderdag in de week voor de kerstvakantie organiseren we in alle
groepen een kerstdiner. De kinderen nemen zelf een kleine maaltijd mee die
gedeeld wordt met de klasgenoten. De kinderen en de leerkrachten komen
feestelijk gekleed naar school en de klas is omgetoverd tot een feestelijke eetgelegenheid.
Tijdens de viering kunnen kinderen iets presenteren of wordt er een
gezamenlijke activiteit georganiseerd.
Kinderboekenweek
Tijdens de Kinderboekenweek combineren we verschillende activiteiten die te
maken hebben met leespromotie en taal. In de eerste plaats is er aandacht voor
het thema van de Kinderboekenweek en besteden we aandacht aan de nieuwe boeken.
Daarnaast vragen we ouders/opa’s en oma’s om op school te komen voorlezen en
besteden we aandacht aan poëzie. De kinderen oefenen met het schrijven van
gedichten voor de poëziewedstrijd. Verder starten we met de actie: Adopteer een
boek. Een actie om een aantal van de top-tien-boeken uit de klassen aan te
schaffen voor de schoolbibliotheek. De week wordt afgesloten met het boekenbal.
De bibliotheekwerkgroep doet een voorstel voor de invulling van het bal.
Dodgeball
Het jaarlijkse dodgeball toernooi voor de groepen 6 t/m 8 is de afsluitende
activiteit vóór de voorjaarsvakantie. Bij het dodgeball toernooi gaat het niet
uitsluitend om winnen. Sportiviteit en samenwerken maken deel uit van de
middag. Er worden teamnamen verzonnen en eigen kleding bedacht. Naast de
teamprijs zijn er ook originaliteit en sportiviteitsprijzen. De dag wordt
georganiseerd door de vakleerkracht gym.
Playback
Voor de leerlingen uit de groepen 3 t/m 5 is er een playbackshow. De finale
is op de dag van de Koningsspelen. De voorrondes zijn in de klassen. De
leerkrachten organiseren dit zelf. Meedoen is niet verplicht, maar alle
leerlingen helpen wel mee bij de voorrondes. Aan de finale mogen per klas twee
winnaars meedoen. De leerkrachten van de groepen zorgen dat ze op de finale een
jury en prijzen hebben. We geven punten voor de uitvoering en originaliteit.
Voor alle deelnemers is er een herinnering.
Week van de
lentekriebels
Aan het verplichte onderdeel seksuele en relationele opvoeding geven we
inhoud tijdens de week van de lentekriebels. We volgen het programma van de GGD.
Vooraf informeren we de ouders over de inhoud en de manier waarop we per
leerjaar op gepaste wijze invulling geven aan het thema.
Muziekavond
In de maand juni kunnen de kinderen die een instrument bespelen tijdens de
muziekavond aan het publiek laten zien wat ze kunnen. Het is een laagdrempelige
avond. Elk kind dat iets kan spelen en dat voor een publiek durft is van harte
welkom. De organisatie van de avond is in handen van de OR. De leerkrachten
maken de kinderen in de klas enthousiast voor de avond. In overleg met de OR
kiest de directie een geschikte avond.
Lorentzdag/projectweek
Jaarlijks eren we de naamgever van onze school met een dag in het thema van
wetenschap en techniek. Een werkgroep van directie en teamleden kiest een thema
voor de dag en zorgt voor een passend programma voor alle groepen. De dag wordt
afgesloten met een inloop-uur voor ouders en familie om te bekijken wat de kinderen
die dag geleerd en gemaakt hebben. De komende jaren gaat de werkgroep kijken of
het mogelijk is om de Lorentzdag te zien als bijzondere afsluiting van een
projectweek rond wetenschap en techniek. De rest van de week vullen de
leerkrachten het thema zelf in. De Lorentzdag is de centrale afsluitende
dag.
Koninklijk
ontbijt
Omdat we niet meedoen aan de sportdag van de Koningsspelen, organiseren we
op deze dag een koninklijk ontbijt voor elkaar. De kinderen trekken lootjes en
maken op basis van het ”verlanglijstje” een smakelijk ontbijtje voor een
ander.
Afscheidskamp
groepen 8
De leerlingen van de groepen 8 gaan niet mee op het schoolkamp in de
herfst. In de maand april hebben ze een eigen afscheidskamp. Ze verblijven twee
nachten op een locatie die door de leerkrachten wordt gekozen. De leerkrachten
maken zelf het programma. Op de eerste avond worden de teamleden uitgenodigd om
de locatie te bezoeken en (eventueel) mee te doen aan een gezamenlijke
spelactiviteit.
Sportdag/sponsorloop
Tijdens de jaarlijkse sportdag lopen de leerlingen ook hun rondjes voor de
sponsorloop. Jaarlijks kiezen alle leerlingen één van de drie geselecteerde
goede doelen. Van het geld dat wordt opgehaald gaat de helft naar dat goede
doel. De anderen helft gaat naar een doel voor de school. Beide doelen zijn
bekend voor de start van de sponsorloop.
De sportdag wordt georganiseerd door de sportcommissie, met de hulp van heel
veel ouders. Namens het team is de vakleerkracht bewegingsonderwijs betrokken
bij de organisatie. De sportdag staat in het teken van samen sporten en
presteren. De organisatie van de sponsorloop wordt gedaan door een aparte
werkgroep.
Zomerfeest
De Lorentzschool heeft twee locaties. Veel ouders kennen de ouders van de
andere locatie niet. Om het jaar in gezamenlijkheid af te sluiten organiseren
we een avond met muziek een hapje en een drankje. Voor de kinderen zijn er tal
van activiteiten die door de medewerkers van Bink worden voorbereid en
georganiseerd. Een kleine werkgroep van directie, IB en twee leerkrachten zorgt
voor de organisatie en het draaiboek. De teamleden helpen bij het opbouwen,
opruimen en “bemensen” van de verschillende activiteiten. Mocht het zomerfeest
samenvallen met de ramadan, dan wordt het verschoven naar de tweede week van
het schooljaar.
Suikerfeest
Als het Suikerfeest (de feestelijke afsluiting van de
vastenmaand voor moslims) niet in één van de schoolvakanties valt, dan besteden
we aandacht aan de betekenis en achtergrond van het feest. We organiseren een
activiteit voor de ouders en kinderen. We doen dit samen met de ouders.