Hendrik Antoon Lorentz

Onze school is vernoemd naar de beroemde Nederlandse geleerde Hendrik Antoon Lorentz (Arnhem, 18 juli 1853 - Haarlem, 4 februari 1928). Hij was professor in de theoretische natuurkunde aan de Leidse Universiteit. Op dat terrein heeft Lorentz enkele belangrijke theorieën bijgedragen die tot op de dag van vandaag over de hele wereld gebruikt worden in de wetenschap. Als je meer wilt weten over hem lees dan eens zijn biografie op Wikipedia (of de uitgebreide Engelse versie).

Schilderij van Hendrik Lorentz door Menso Kamerlingh Onnes (de broer van Heike Kamerlingh Onnes, een eveneens geniale Leidse collega van Lorentz)

Hendrik Lorentz leeft onder andere voort in de bij studenten beruchte Lorentztransformatie, een stuk wiskunde dat van groot belang was voor het later formuleren van de speciale relativiteitstheorie door Einstein. Als je Lorentztransformaties reeds beheerst ofwel de volgende visualisatie van de “wereldlijn” van een versnellende reiziger door de ruimte-tijd kunt uitleggen aan je vader of moeder mag je nu de rest van de basisschool en het VWO overslaan en direct naar de universiteit :-).

Samenwerkende partijen